Schimbăm ceva?: Transportul public bucureștean

Acest articol este mai vechi de 1 an. Anumite informații s-ar putea să nu mai fie de actualitate.


RATB - noapteaDe câte ori nu ați auzit pe cineva spunând că circulă gratis cu transportul în comun, pentru simplul fapt că nu plătește călătoria, ci face blatul? Sau de câte ori nu ați auzit persoane care se plâng de aerul poluat al Capitalei, din cauza numărului enorm de automobile care-i străbat bulevardele 24 de ore pe zi, 7 zile din 7?

Poate vă întrebați ce legătură are făcutul blatului pe transportul în comun cu aerul poluat din București… Păi, cam are! Prima explicație, care vine în minte oricui, este că avem cea mai poluată capitală europeană din cauză că cea mai mare parte a locuitorilor săi se deplasează zilnic cu automobilul și foarte rar (spre deloc) cu transportul public.

Dar iată că există un oraș european, numit Tallinn (Estonia), care a introdus, începând cu 1 ianuarie 2013, transport public gratuit pentru locuitorii cu domiciliul în Tallinn. Ce ne împiedică să aplicăm această măsură în București? Nimic!

Conform datelor din Tallinn, să presupunem că efectele vor fi aceleași în București. Să mai presupunem că, începând cu 1 septembrie 2014, transportul public bucureștean ar fi gratuit pentru toți cei care au domiciliul în București. Asta ar avea ca prim impact migrarea unor persoane de la automobil către RATB și/sau Metrorex. Efectul imediat: poluare scăzută prin faptul că automobilele nu vor mai circula în oraș, în timpul drumului către serviciu (sau orice destinație) și înapoi.

Cel de-al doilea efect ar fi convingerea populației din provincie (stabilită în București, dar fără mutație sau domiciliu stabil în București) să își schimbe buletinul de provincie cu buletin de București. Astfel, toate taxele plătite de aceștia către stat ar intra în bugetul capitalei și nu în cel al orașului de reședință (din provincie).

MetrouTreptat s-ar putea reduce sesizabil traficul din București prin migrarea unui număr din ce în ce mai mare de persoane de la automobilul personal către transportul public.

Având în vedere că, totuși, Tallinn are o populație de aproximativ 4,2 ori mai mică față de București, cheltuielile cu întreținerea transportului public s-ar putea deduce și din spațiile de publicitate pe care RATB și Metrorex le pune la vânzare.

Deoarece Institutul Național de Statistică nu pune la dispoziție cifrele cu populația ce a migrat din provincie către capitală, fără preschimbarea buletinului, toate aceste date sunt pur teoretice. Însă sunt sigur că s-ar putea măcar încerca punerea pe hârtie a tuturor datelor, realizarea unui mic recensământ pentru aflarea numărului de migranți din provincie și apoi găsirea soluției ideale pentru ca traficul și poluarea să nu mai fie unele dintre cele mai deranjante probleme ale capitalei, dacă nu chiar principalele.

Este nevoie de voință, de o administrare eficientă a orașului și de o viziune pe termen lung. Dar, înainte de toate astea, este nevoie ca locuitorii Capitalei să înțeleagă că a te plânge de aglomerarea traficului, atunci când participi la ea, este doar o variantă actualizată a celebrei replici „muieți-s posmagii?”.

Surse de informare: Pagina oficială a orașului Tallinn, secțiunea „How to buy a ticket”

Citește și celelalte articole cu eticheta idei de schimbare.

4 Comments

  1. Gratuitatea ar fi bine sa fie in afara orelor de varf, altfel congestia in mijloacele de transport ar fi si mai accentuata.
    In alta ordine de idei, varianta de mobil a site-ului e groaznica

    • În situația actuală, da, e posibil să ai dreptate. Dar depinde, totuși și de investiția în transportul în comun, bani pe care RATB i-ar putea face rost din mai multe surse, așa cum am explicat în articol.

      În altă ordine de idei, varianta de mobil este ceea ce se numește „responsive“ și identică cu cea de desktop. Depinde doar de diagonala ecranului.

  2. Te contrazic intr-o singura privinta: daca s-ar introduce transportul gratuit, acesta ar fi gratuit pt toata lumea, n-ar fi nimeni obligat sa-si faca buletin de Bucuresti. Explicatia e simpla: in momentul in care introduci transportul gratuit dispar atat gheretele de bilete (pt 2-3 provinciali nu renteaza sa le tii), cat si controlorii (oh, ce ma bucur c-o sa moara de foame). Asa ca TOATA lumea va circula gratuit in Bucuresti. Nu ca ar fi asta un lucru rau. Dimpotriva.

    Banii s-ar recupera din taxele pe traversarea inelului central. S-ar putea pune chestii tip rovinieta: daca ai trecut prin zona respectiva si n-ai platit vei avea parte de amenda. De aceasta plata vor fi scutiti cei care transporta marfa si taximetristii. Simplu, nu?

    • Bună și taxa de congestie. La britanici funcționează.
      Problema gheretelor se rezolvă cu înlocuirea cu automate de cartele și astfel scapi și de gheretele deloc plăcute ochiului. 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2018 Din PTM în .ro

Theme by Anders NorenUp ↑

%d blogeri au apreciat: