(i)Legalitatea UBER în România

Acest articol este mai vechi de 1 an. Anumite informații s-ar putea să nu mai fie de actualitate.


uber_logoÎncepând cu 3 iunie 2015, legea care reglementează transportul de persoane, contra cost, este în vigoare, live și funcțională. Cu acte în regulă, cum ar veni…

Comunicatul oficial UBER pare desprins din alt univers, ca și cum ei ar fi acuzați că vând mere și ar răspunde oficial: „noi nu suntem vizați de această lege, pentru că noi nu vindem pere”.

„Speculaţia din media care spune că Uber a devenit ilegal şi care se referă la amendamentul la legea taxiului nu este relevantă pentru operaţiunile noastre. Amendamentul a introdus contravenţii pentru taxiurile pirat ce operează în Bucureşti şi în suburbii. Serviciul nostru de ridesharing nu este acoperit de legea taxiurilor şi de aceea nu ne priveşte în mod direct. Uber lucrează direct cu legislatorii din România pentru a pune baza unui cadru legislativ care să cuprindă opţiuni inovative de transport şi anume ridesharing”, se arată într-un comunicat al companiei.

Sursa: DIGI24.ro

Legea nu se referă la taxiurile pirat, ci la orice transport de persoane contra cost. Ce-i drept, așa cum în alte țări au reușit să fenteze legea și să funcționeze fără probleme, tot așa probabil că vor face și în România, găsind vreo chichiță care să fie poarta lor de scăpare de sub brațul lung al legii. Un aspect ce ar putea să nu se încadreze în textul legii este faptul că șoferul nu este plătit de către client, ci de către Uber. Practic, clientul caută și cheamă o mașină a unei persoane fizice și plătește comanda către Uber. Deci relația client-șofer este una gratuită, Uber fiind cel care este plătit din banii clientului.

Pe partea cealaltă, taximetriștii, din punctul meu de vedere, nu au niciun cuvânt de spus în apărarea lor, evaziunea fiscală fiind la ea acasă în mai toate taxiurile. Dacă aș spune că în 100%, probabil că ați zice că mă hazardez, însă sunt absolut sigur că nu există persoană care să fi mers vreodată cu taxiul și să fi primit rest. Evident, nu mă refer la aplicațiile de comenzi taxi, care permit plata cursei cu cardul bancar, așa cum este și la Uber.

În comparație cu Uber, taximetriștii nu sunt afectați de reclamațiile clienților sau nu atât de tare încât să-i doară și să învețe că amabilitatea și bunul simț nu sunt opționale. De la „n-am să vă dau rest” și până la manelele din casetofon, țigara aprinsă fără confirmarea clientului sau vorbitul la telefon în timpul condusului, printre taximetriști găsești cam toate ilegalitățile ce pot duce la suspendarea permisului, reținerea talonului sau chiar pedeapsă cu închisoare.

La Uber fiecare șofer primește o notă (de la 1 la 5 stele) din partea clientului iar, pe baza mediei tuturor notelor primite, acel șofer va mai lucra sau nu cu Uber. Mai clar, dacă media scade sub 4,8, dom’ șofer is going bye-bye! Sau se apucă de taxi.

Taxiurile nu au obligativitatea de a fi curate interior/exterior, nu sunt obligate să aibă toate părțile componente în stare bună (mai țineți minte câte taxiuri cu portiere îndoite sau parbrize sparte ați văzut?) și nici nu sunt obligate să nu pută a te-miri-ce, de la transpirație la hoit, tutun, rahat etc.

Dar toate astea sunt detalii. Dacă legea nu ar exista, avantajul cel mai important al Uber ar fi (și este, atât timp cât Uber funcționează) lipsa evaziunii fiscale în relația client-șofer, modul de plată a cursei venind și cu un avantaj în plus: educarea oamenilor în scopul plăților cu cardul.

Dacă, totuși, taximetriștilor le este frică de concurență, oare de ce nu le-o fi trecut prin cap să adopte acest mod de plată și de evaluare a șoferilor de către clienți? Și dacă chiar le e frică, să le fie, pentru că și-o fac cu mâna lor. Dar poate se tem pentru că e mai bine să facă slalom printre taxe, decât să le plătească. Poate pentru că nu există o legislație clară, care să povestească ce se întâmplă cu nea Gigi, șofer de taxi, care se scuză că nu are rest sau care demontează brichete cu cuarț, pentru a-i trage un impuls taximetrului, resetându-l la 1,39 lei, după ce clientul a coborât din mașină, fără bon fiscal.

Eh, vedeți? La smartphone, când nu scoate bon (pentru că se plătește online, cu cardul), nu merge să-i dai cu cuarțul, ci trebuie să fii legal. Ăsta e clar un dezavantaj pentru taximetristul de rând, care are de dus la îndeplinire planul zilnic, trecând peste tot și toate, mâncând pământul și cărând în spate o evaziune fiscală atât de mare încât n-o poate duce un amărât de șofer, care e plătit dintr-o tranzacție legală și fiscalizată.

6 Comments

  1. Adevărul e că nu știe nimeni exact sub ce rating sunt dați șoferii afară. Nu s-a comunicat oficial iar din ce știu, până acum au fost supendați câțiva doar pe motiv de fraudă.

  2. Dacă scade rating-ul sub 4.7, şoferii nu mai primesc bonus, dar nu sunt suspendaţi. Cucoana aia abera. Verifică din mai multe surse, nu lua de bună ce zice una cu fluturi cu sclipici pe plafonul maşinii.

  3. Credeam că e de la sine înțeles că nu mă refer la acele aplicații: „evident, nu mă refer la aplicațiile de comenzi taxi, care permit plata cursei cu cardul bancar, așa cum este și la Uber.”

  4. Te contrazic in 2 privinte: la Clever taxi poti plati direct din aplicatie, iar la Star poti da stele soferului. Prin 2011 sau 2012 Star Taxi fusese declarata aplicatia anului, adusese extrem de multe noutati pe piata. A fost, din pacate, sabotata de catre firmele mari, care si-au promovat propria aplicatie.

    Altfel, UBER vine cu cateva chestii misto pe care mi le-as dori adoptate si de catre taximetristi. Apoi pot sa se retraga linistiti din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2018 Din PTM în .ro

Theme by Anders NorenUp ↑

%d blogeri au apreciat: